Hunter: the Vigil 07 02 2009 | zapowiedzi

Pamiętasz wampiry? Pamiętasz wilkołaki? Pamiętasz odmieńców? Teraz przechodzimy na drugą stronę barykady i miast osłaniać zabijamy. Krwawe szlaki Łowców, ludzi, którzy dostąpili Czuwania ciągną się nadal poza horyzont torując swą drogę zdobyczami, jakim są Nadnaturalni…

Wydanie

Najnowszy podręcznik do nowego Świata Mroku otulony iście ciekawą szatą graficzną przykuł moją uwagę zaraz po nowym wampirze i stworzonym. Nie powinno się oceniać książki po okładce, jednak tutaj graficy Wilka postarali się by odwzorować wnętrze księgi, więc gruba okładka otoczona rozmaitymi odcieniami zieleni, błyskającymi napisami i czaszką nad napisem „A storytelling game of light and shadows” co oznacza: „Narratorska gra o świetle i cieniach”. Na pierwszym planie widzimy twarz kobiety w słonecznych okularach i czarnych włosach, zaraz obok niej mężczyzna w kapturze a w dali widnieje stara katedra. Oczywiście wszystkie ilustracje utrzymane są w odcieniach zieleni. Górę każdej strony oprawiono w linię obrazków przedstawiających ludzi i potwory wyłaniające się lekko z ciemnozielonej mgły… Motyw ten pierwszy raz pojawił się w Wilkołaku, jednak tam miast obrazków znajdował się szlak ściekającej brązowej cieczy, później jasnozielona ramka z kolcami w Odmieńcu, a później ostatnia faza pokazała się w Stworzonym gdzie ukazane były prześwietlone rentgenem różne części ciała. Prócz tego podręcznik dobrze zszyty, oddający swój klimat i napisany czytelną i miłą dla oka czcionką.

Wstęp: Handel Ciałem

W Łowcy mamy do czynienia z innym, wcześniej niespotykanym typem prologu, mianowicie wstęp jest rozbity na sześć części i każda z tych epizodów pojawia się przed każdym kolejnym rozdziałem lub dodatkiem. Handel Ciałem to notatki ludzi, którzy szukają prawdy o potworach łypiących ślepiami z zasłony ciemności. Chęć wyniszczenia monstrów lub skradzenia im mocy zmusza je do tego, iż nie zapadają w sen, bowiem mogliby się z niego już nie obudzić… Wprowadzający w mroczny i tajemniczy klimat Handel Ciałem oddaje w 100% „łowcość” łowcy. Najlepiej czyta go się samotnie w domu przy trzech świecach, gdy słońce już dawno uciekło za horyzont…

Rozdział I: Forma Cienia obok Światła Ognia

Ten rozdział opowiada bardziej o historii łowców, o tym jak przez wieki szli swymi mrocznymi drogami, przepełnione celami, jednak zawsze był to jeden cel: Zabij. Tajemnicza geneza wojny ludzi z potworami odkrywana powoli przez kolejne pokolenia, które dostąpiły czuwania. Pewnie was obraz łowcy to coś w stylu samotnego strzelca, takiego jakby Van Helsing’a polującego samotnie na potwory. Musimy, bowiem odkryć, że ten obraz samotnego, tajemniczego i skrytego łowcy jest zły. Bowiem łowca zawsze przynależy do jakiejś grupy, organizacji, stowarzyszenia, sekty, kultu, kościoła, spółki bądź zgromadzenia łowców. Dzięki temu jest jakby powiedziane o tym jak stworzyć drużynę i iż nie jest to setting na samotną grę. Gdy przebrniemy przez historię ludzi, którzy dostąpili czuwania odnajdujemy część poświęcony otoczeniu i społeczności wyżej wymienionych. Dostajemy tutaj informacje o tym, czym tak naprawdę jest siłą i potęgą łowcy. W skrócie łowca polega na reszcie jego grupy. W każdym bądź razie ta „drużyna” jest dopasowana do siebie, a raczej tak stara się złożyć ją by była jak najbardziej odpowiednia i by każdy członek tej grupy odpowiadał za coś, ale nie był niezastąpiony. Ktoś może odpowiadać za broń, ktoś za finanse, ktoś za zwiad i informacje, ktoś za atak i bezpośrednią walkę. W tym rozdziale jest to przedstawione bardzo szczegółowo i mogę was zapewnić iż nie będziecie mieli najmniejszych pytań do tekstu przedstawionego w tej części podręcznika.

Rozdział II: Tworzenie Bohatera

Pierwszą część zawiera sześć kroków jak szybko stworzyć człowieka, na którego „nakładamy” naszego łowcę. Pierwsze sześć kroków pojawia się w każdym setting’u więc ich nie będę omawiać. Następnie witają nas specjalne wartości (mertits) dotyczące łowów. Później wybieramy profesję, oraz specjalizację, co jest istną nowością, a poza tym pozwala stworzyć oryginalne i ciekawe postacie, które nie mają najmniejszego odpowiednika w jakimkolwiek innym setting’u. Profesje są następujące:

Profesor
Artysta
Atleta
Policjant
Kryminalista
Detektyw
Doktor
Inżynier
Haker
Zabójca
Dziennikarz
Pracownik Laboratoryjny
Okultysta
Profesjonalista
Przywódca Religijny
Chemik
Socjalista
Żołnierz
Technik
Kloszard

Poza tym każda profesja ma jakiś stopień wtajemniczenia i z każdą kropką jest się coraz wyżej w hierarchii. Do tego dochodzą jeszcze dodatkowe nowości. Jedną z nich jest możliwość wybrania skomplikowania świata, a kolejną jest rozwinięcie siły woli, która jest nieocenionym wsparciem dla każdego pogromcy potworów… Jest też ekran postaci dla mistrza gry, jakie można wykorzystać na sesji.

Rozdział III: Organizacje

Teraz mamy do czynienia z czymś w rodzaju Przymierzy (eng. Covenants), jednak jest ich zdecydowanie więcej i są o wiele bardziej rozbudowane i powiązane. Są one naprawdę różne, od satanistów do wyposażonych w najnowszą broń żołnierze. Dzielą się na dwie grupy: zwykli i zaawansowani technologicznie lub wspomagani okultystycznie.

Zwykli:

Ashwood Abey
Long Night
Lojalist of Thule
Network Zero
Null Misteriis
The Units

Zaawansowani technologicznie lub wspomagani okultystycznie:

Aegis Kai Doru
Ascending Ones
Cherion Group
Lucifuge
Malleus Malefcarum
VALKYRIE

O ich mocach możecie sobie poczytać sami, bowiem to fajny smaczek, poza tym przy każdej organizacji jest notka o nich. Poza tym mamy tutaj też mechanikę opisująca ożycie tych „nowości”

Rozdział IV: Zasady Specjalne

Tutaj znajdziemy odpowiednik dyscyplin i darów, czyli taktyk. Taktyki to umiejętności używane grupowo. Są one ciekawe mają praktyczne zastosowanie na sesji i wepchnięcie do sesji drużynę zorganizowanych cichych i szybkich łowców jest ciekawym i na pewno korzystnym dodatkiem do każdej sesji Łowcy. Jednak (co oczywiste) każdy z grupy musi znać i mieć wykupioną tą taktykę co jest zastosowaniem kilku kluczowych punktów. Jednak warto jest wydać te kilka kropek by później móc walczyć z takim skutkiem… Prócz taktyk jednak mamy tutaj szeroko pojęty ekwipunek będący nieodzownym towarzyszem z zakrwawionej i zalanej wieczną bitwą drogi. Prócz broni mamy też inne przedmioty, które mogą się przydać do zasadzek, pułapek i innych.

Rozdział V: Narracja i Antagoniści

Prócz potworów i istot nadnaturalnych opisanych w tym rozdziale mamy też przedstawiony dokładnie 3 poziomy skomplikowania świata, oraz jak antagoniści powinni się zachować na danych poziomach jego skomplikowania. Dodatkowo jest ogólnie wyjaśniony świat i to, jakie prawa nim żądzą. Reszta rozdziału jest tym samym, czym w reszcie setting’ów, czyli jak stworzyć sagę, jak ją urozmaicić i co dodać. Różne przypadki jakie mogą się zdarzyć i jak na nie reagować.

Dodatek I: Moralność i Czuwanie

Pierwszy z dwóch dodatków opowiada o moralności, sumieniu i konsekwencjach wewnętrznych jego wyborów. Są tutaj opisane dylematy moralne i to, co dzieje się w starganym nerwami umyśle łowcy. Poczucie winy i aspekty zmagania się wewnętrznych praw moralnych łowcy może być ciekawym dodatkiem do każdej sesji. Ten dodatek powinien być przeczytany przez graczy i stosowanie się do niego na pewno nie zaszkodzi ani Wam, ani prowadzącemu.

Dodatek II: Filadelfia: Potwory polujące w mieście Braterskiej Miłości

Ten dodatek zawiera informacje o Filadelfii, jej tajemniczej historii i mrocznych NPC’ów. Na podstawie tego dodatku możemy stworzyć wiarygodne miasto opanowane przez nadnaturalnych, które trzeba oczyścić. Poza tym NPC gotowi do wykorzystania też nie gryzą…


Podsumowanie

Ten podręcznik jest kompatybilny z resztą podręczników, więc bez przeszkód z resztą setting’ów można poprowadzić crossover (+), zawiera wiele nowości i odchył od szablonowości (+), doskonały i do walk i do tajemniczych intryg (+), nowe doznania psychologiczne własnych bohaterów (+), doskonale oprawiony graficznie i wykonany (+)… To tylko niektóre z plusów tego podręcznika, który jest pełny niezwykłości i jedyny w swoim rodzaju. Jak dla mnie podręcznik, gdzie małe błędy i niedociągnięcia w ogromie tego sukcesu jakim jest Czuwanie są wręcz niewidoczne, tak więc serdecznie polecam!

Patryk „Vampire” Mędela

U.S. Page Count: 34.99 $
Authors: Russell Bailey, Aaron Dembski-Bowden, Rick Chillot, Alex Greene, Jess Hartley, Martin Henley, Howard Wood Ingham, Mike Lee, Matthew McFarland, Travis Stout, Chuck Wendig, Stewart Wilson
ISBN-10: 987-158846-718-8