Magicka 08 09 2011 | zapowiedzi

Gry header (2)

Magicka to nie eRPeG, choć tak by się mogło wydawać, to nawet nie Hack’n’Slash – choć na to wygląda, grą logiczną też zdecydowanie nie jest choć kombinowanie w grze sprawia niezłą frajdę. Magicka to pastisz kanonów popkultury, wielkich dzieł filmu i literatury przebrany w szatę czarodzieja.

Gra, a właściwie gierka, jest niewielką produkcją niczym na pierwszy rzut oka nie odbiegającą od sztampowych tytułów o podobnych aspiracjach. Mamy więc szkołę magów, złego czarnoksiężnika i kadeta który rusza, dobywając magicznego oręża, ratować świat przed zagładą. Wystarczy jednak rzucić okiem raz drugi i poświęcić tytułowi nieco więcej czasu – aby odkryć że gra nieco wystaje z szeregu.

Magicka to pastisz wielu tytułów literackich i filmowych, jak “300” czy “Star Trek”. To na tej osi autorzy głównie zbudowali fabułę. Gra zawiera też mnóstwo gagów dotyczących samej rozgrywki. Widać że twórcy podeszli do niej z dużą dozą luzu i nabijają się nawet ze swoich własnych rozwiązań rozgrywki.

Ubaw to jedna strona gry która może ją wyróżniać – z drugiej strony mamy jednak oryginalne rozwiązania mechaniki – a dokładnie system łączenia 8 żywiołów, z których sklecamy czary. Część z czarów dostajemy na tacy – inne musimy wykombinować sami tworząc kombinacje żywiołów. Czasem efekt takiego warzenia magii obraca się przeciwko graczowi. Bardzo przypominało mi to archaiczne gry z 16-bitówek pokroju Dungeon Master – gdzie działał podobny system. Moim zdaniem jest to najmocniejszy element gry.
Łączenie czarów ma konsekwencje logiczne, np gdy jesteśmy mokrzy warto najpierw osuszyć się runą ognia – zanim podejmiemy czary z elementem elektryczności… Ponadto tak skatalizowane czary możemy rzucać obszarowo, na cel, na siebie lub na przykład na przedmioty trzymane w dłoni. Wszystkie te możliwości – dają naprawdę sporą dawkę zabawy przy majstrowaniu przeróżnych kombinacji magicznych.

Rozgrywka sprawia naprawdę sporo frajdy a znakomity interfejs i silnik graficzny tym bardziej uatrakcyjnia grę. Gra godna polecenia wszystkim, zwłaszcza tym, którzy szukają chwilowego odprężenia ze szczyptą wyważonego humoru.

Sylwester ‘orth’ Wróbel

Dziękuję wydawnictwu Cenega Poland za udostępnienie egzemplarza do recenzji.

Nazwa: Magicka
Gatunek: akcja, RPG
Producent: Arrowhead Game Studios
Polski wydawca: Cenega Poland